Řešení problémů s kvalitou metodami Ishikawa diagram a 5 x Proč?
Pro řešení problémů mnohdy firmy používají složité metody, které ve svém důsledku nevedou k jeho úplnému vyřešení. Problém se tak většinou objeví po čase znova a musí se řešit znova ….
Školení nabízí řešení problémů jednoduchými a prověřenými metodami, které se snaží najít „kořenovou příčinu“. Opatření navržená pro odstranění tohoto kořene vedou většinou k tomu, že problém se již nikdy neobjeví.
Kurz je určen: Mistrům, manažerům na všech úrovních řízení firem, specialistům procesního řízení, pracovníkům zabezpečování a řízení kvality, správcům procesů, pracovníkům v týmech projektů neustálého zlepšování.
Dělka trvání: 1 den
Obsah:
-
Problém, jeho identifikace, vymezení a popis
-
Kde vzniká problém, jak problémy odhalovat a zaznamenávat? – metoda Afinitního diagramu
-
Popis problému – získávání dílčích informací a formulace problému.
-
-
Sestavení týmu pro řešení problému
-
Výběr vedoucího týmu
-
Pravidla pro sestavování týmů
-
Členové týmu – kvalifikační a jiné předpoklady pro výběr členů týmu
-
Pravidla práce v týmu, komunikace, vizualizace, diskuse,
-
Workshop - efektivní způsob řešení problému
-
Pravidla pro svolání a řízení workshopu
-
Podněcování tvorby nových myšlenek a námětů – Brainstorming
-
Směřování k dosažení cíle jednání – Akční plán
-
-
Analýza problému metodou Diagramu příčin a následků
-
Kdy použít Ishikawa diagram
-
Postup konstrukce diagramu – kroky zpracování
-
Určení nejpravděpodobnějších příčin, které způsobují problém – kořenové příčiny
-
Určení priorit pro návrh opatření – Paretovo pravidlo
-
Definování opatření k nápravě
-
Prověření účinnosti přijatých opatření
-
Úprava standardu – fixace změny
-
-
Metoda 5 x Proč?
-
Kdy použít metodu
-
Princip metody
-
Správné kladení otázek
-
Příklady použití a trénink metody
-
-
Akční plán
-
Struktura akčního plánu
-
Zadávání úkolů přístupem SMART
-
Vizualizace akčního plánu a sledování plnění úkolů
-
-
Řešení konkrétního problému účastníků kurzu.


Co získají účastníci absolvováním školení
-
Umět použít analytickou metodu Diagram příčin a následků /Ishikawa diagram nebo také diagram rybí kosti/
-
Umět Strukturovaně rozebrat příčiny, které mohou vést ke vzniku problému
-
Schopni Určit příčiny, které nejpravděpodobněji způsobily problém
-
umět spolupracovat s ostatními členy týmu, které řeší problém a navrhuje zlepšení procesu