Kaizen - neustálé zlepšování po malých krocích
Kurz je určen: mistrům, vedoucím provozů, vedoucím oddělení, vedoucím organizačních útvarů, procesním inženýrům, vlastníkům procesů, ...
Dělka trvání: 1 den
Obsah:
-
Co je to štíhlá výroba a proč je Kaizen její součástí
-
Filozofie Kaizen – od dělání věcí správně k dělání správných věcí.
-
Zlepšování procesů metodami a přístupy Kaizen
-
Cyklus neustálého zlepšování PDCA
-
Definice plýtvání v procesech, 8 druhů plýtvání, Muda, Mura, Muri
-
Identifikace příležitostí ke zlepšování procesů na základě měřitelných parametrů a nejlepších zkušeností a přístupů k provádění činností
-
Kaizen týmy – principy týmového řešení problémů a zlepšování
-
Kaizen jako neustálé zlepšování po malých krocích
-
Zavedení Kaizen do systému řízení firmy – návrh, implementace, řízení a podpora Kaizen ve firmách (zkušenosti a doporučení)
-
Přehled metod využívaných v Kaizen – 5xProč, zlepšovatelský workshop, zlepšování standardů,
-
Přístupy ke Kaizen – individuální, týmový a projektový Kaizen
-
Identifikace a vyhledávání příležitostí ke zlepšování.
-
Definování předmětu zlepšování, zjišťování stávajícího stavu, definování cílového stavu a navržení cesty k dosažení zlepšení.kázka vedení zlepšovatelského workshopu na konkrétním námětu vybraném účastníky kurzu (moderování, popis problému, rozbor příčin problému, stanovení kořenové příčiny, návrh opatření, zavedení opatření do praxe
-
Posouzení účinnosti realizovaných zlepšení a vyhodnocování přínosů zlepšení.
-
Sdílení zkušeností o zlepšeních mezi útvary ve firmě – znalostní databáze dobrých příkladů
-
Od zlepšování standardů přes změnu postojů lidí ke zlepšování až ke změně firemní kultury

Poslání školení
-
Seznámit účastníky školení s filozofií, hlavními principy a metodami neustálého zlepšování procesů vyvinutém firmou Toyota a pojmenovaném Kaizen – dělání dobrých věcí.
-
Kaizen je nedílnou součástí snah vyspělých firem o dosažení štíhlých procesů, ve kterých se neplýtvá a které produkují kvalitní výrobky a služby ke spokojenosti zákazníků.
-
Neustálé zlepšování v duchu Kaizen probíhá po malých krocích ale neustále a je zaměřeno na zlepšování stávajích standardů, které firma využívá. Kaizen je především zaměřen na zlepšování pomocí týmové spolupráce.
-
Principy Kaizen po promyšlené implementaci do systému řízení firmy přispívá k dosahování požadované kvality produktů, výkonnosti a efektivnosti procesů a činností.
Cíle školení
-
Seznámit se s filosofií přístupu ke zlepšování procesů a činností pomocí Kaizen.
-
Umět vyhledat příležitosti ke zlepšení procesů, posoudit potenciál přínosů zlepšení a stanovit priority aktivit ke zlepšení.
-
Naučit se vést workshop ke zlepšování.
-
Seznámit se s nejpoužívanějšími metodami využívanými při zlepšování procesů.
-
Navrhnout systém Kaizen ve společnosti a plán jeho zavední vč. návrhu systému motivace.